Veelgestelde vragen

Algemeen

Hoe werkt het registreren?

Registreren is zo gebeurd! Je kunt ervoor kiezen met LinkedIn in te loggen of een nieuw account aan te maken op TalentZ. Om een nieuw account aan te maken volg je de volgende stappen:

  1. Klik op de knop registreer, deze vind je rechtsboven
  2. Selecteer of je een student, werkzoekende of bedrijf bent
  3. Voer je e-mailadres in. Hier kan je er ook voor kiezen om verder te registeren met je LinkedIn account
  4. Binnen enkele minuten ontvang je een mail, klik op de activatiecode in de mail
  5. Voer een wachtwoord in
  6. Je account is nu aangemaakt! Begin gelijk met het invullen van je gegevens, eigenschappen en competenties en start met matchen!

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten, wat kan ik doen?

Je gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee je jouw account hebt aangemaakt. Ben je ingelogd via LinkedIn, gebruik dan de gegevens waarmee je je LinkedIn account hebt aangemaakt.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

  1. Ga naar het loginscherm
  2. Klik op wachtwoord vergeten
  3. Voer je e-mailadres in
  4. Klik op wachtwoord vergeten
  5. Open je e-mail
  6. Klik op reset wachtwoord
  7. Voer je nieuwe wachtwoord twee keer in
  8. Je wachtwoord is hersteld! Nu kan je weer verder met matchen!

Is het voltooien van mijn profiel verplicht?

Nee, het voltooien van je profiel is niet verplicht. Wel is het zo dat een goed of volledig ingevuld profiel beter en sneller wordt gevonden door bedrijven. Veel bedrijven stellen bepaalde eisen aan hun sollicitanten, en willen daarom kunnen zien wat je kan. Zorg daarom dat je je opleiding, werkervaring, eigenschappen en competenties zo goed mogelijk invult. Verder hebben we ook andere manieren om mensen te laten zien wie je bent. Je vindt alle mogelijkheden voor het invullen van je profiel bij je account.

Kan ik mijn account verwijderen?

Ja, dat is zeker mogelijk. Jammer dat je je account wil verwijderen! Let wel op dat je volledige profiel en je historie verloren zullen gaan, en dit kunnen wij niet terug halen. Zorg daarom dat je zeker weet dat je je account in de toekomst ook niet meer nodig gaat hebben.

  1. Klik op je profiel
  2. Ga naar instellingen
  3. Ga naar account
  4. Klik op account verwijderen

Je account is nu volledig verwijderd!

Kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Uiteraard kan je op elk moment je wachtwoord aanpassen. Als je ingelogd bent kun je bij de instellingen onder het kopje ‘account’ je wachtwoord aanpassen. Als je niet ingelogd bent kun je via wachtwoord vergeten de stappen volgen en je wachtwoord aanpassen.

Werkzoekende/student

Welke gegevens zijn het belangrijkste bij het invullen van mijn profiel?

Het belangrijkste is dat je profiel zo volledig mogelijk ingevuld is. Vul je opleiding en relevante werkervaring in, denk na over de eigenschappen die het beste bij je passen en kies uit de lijst van competenties de competenties die aansluiten bij je huidige opleiding. Ook kan je invullen wat je wil leren bij een bedrijf. Daarnaast kan je een eigen boodschap invullen, en je kan deze zo simpel of uitgebreid maken als jij zelf wil. Ook kan je een video toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een video waar je jezelf voorstelt of een showreel. Hoeveel en welke dingen je invult bepaal je zelf, maar hoe meer je invult hoe beter je door bedrijven gevonden kan worden!

Hoe word ik aan het juiste bedrijf gekoppeld?

Wij maken gebruik van een aantal criteria om je te koppelen aan vacatures. We gebruiken zowel ingevulde gegevens van je profiel als je gekozen filters zoals de afstand of aantal medewerkers. Een bedrijf vult per vacature ook competenties, vaardigheden en andere gegevens in. Hoe meer deze overeen komen met jouw ingevulde gegevens, hoe hoger de match tussen jou en de vacature. Je ziet precies welke vacature bij jou past en waar de overeenkomsten zitten.

Hoe kan ik solliciteren?

  1. Klik op alle stages
  2. Zoek de vacature die bij jou past en open deze
  3. Klik op solliciteren
  4. Schrijf een motivatie om het bedrijf te overtuigen voor jou te kiezen
  5. Voeg eventueel documenten toe, zoals een cv of een voorbeeld van gemaakt werk
  6. Klik op versturen
  7. Nu afwachten tot het bedrijf je een reactie geeft! Je ontvangt een e-mail als het bedrijf een keuze heeft gemaakt.

Hoe weet ik of ik ben uitgenodigd of afgewezen?

Onder ‘mijn sollicitaties’ kun je zien of je een bericht hebt ontvangen van het bedrijf. Ook ontvang je een mail van ons als je een reactie hebt gehad.

Hoe kan ik een uitnodiging van een werkgever accepteren of afwijzen?

Als het bedrijf jou uitkiest om op gesprek te komen ontvang je een uitnodiging. Via ‘mijn sollicitaties’ kan je zien of je bent uitgenodigd. Hierover ontvang je ook een mail. Als je de sollicitatie aanklikt kan je de uitnodiging afwijzen of accepteren. Komt de datum niet uit? Wijs de uitnodiging dan af en het bedrijf stuurt je een nieuwe uitnodiging.

Werkgever

Zijn er kosten verbonden aan het gebruiken van TalentZ?

Nee, TalentZ is geheel gratis voor iedereen.

Welke gegevens zijn het belangrijkste bij het invullen van mijn profiel?

Naast het uitgebreid invullen van de vacatures kan je ook op het algemene profiel van je bedrijf informatie kwijt. Vertel waar jouw bedrijf voor staat en wat jullie uniek maakt. Hierdoor geef je potentiële sollicitanten een idee van wat het bedrijf is en of hij of zij er past. Zorg ook voor een duidelijke profielfoto met het logo van het bedrijf en gebruik de banner om werkzoekenden of studenten een kijkje te geven bij het bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld een video toevoegen of kan je een interessante foto van je website gebruiken.

Hoe word ik met de juiste student gekoppeld?

Wij maken gebruik van een aantal criteria om werkzoekenden of studenten te koppelen aan vacatures van jouw bedrijf. We gebruiken zowel ingevulde gegevens van de profielen van werkzoekenden of studenten als de gegevens die je hebt ingevuld in de vacature. Hoe meer deze overeen komen hoe hoger de match tussen vacature en diegene. Je wordt met de juiste werkzoekenden of studenten gekoppeld op basis van de ingevulde:

  1. Vacature eigenschappen (opleiding, aantal medewerkers, soort baan/stage, etc)
  2. Salaris/stagevergoeding
  3. Competenties
  4. Vaardigheden

Waar vind ik een overzicht van mijn vacatures?

Deze kun je linksboven vinden onder ‘mijn vacatures’.

Hoe maak ik een nieuwe vacature aan?

Onder mijn vacatures kun je via de knop ‘nieuwe vacature’ eenvoudig vacatures aanmaken. Je kunt zoveel vacatures aanmaken als je wil.

Hoe kan ik zien wie er heeft gesolliciteerd op de functie?

  1. Ga naar ‘mijn vacatures’. Hier zie je een overzicht van alle vacatures en zie je direct of er nieuwe sollicitanten zijn.
  2. Klik op een geplaatste vacature
  3. Onder het kopje ‘sollicitaties’ zie je welke mensen hebben gesolliciteerd. Door te klikken op hun profiel kan je onder anderen de competenties en vaardigheden van de sollicitanten bekijken.
  4. De juiste werkzoekende of student gevonden? Klik het profiel aan en nodig hem of haar vandaag nog uit voor een gesprek!

Hoe kan ik een sollicitant afwijzen of uitnodigen voor een gesprek?

Klik op het betreffende profiel van de sollicitant op je vacature en kies voor ‘uitnodigen’ of ‘afwijzen’. De werkzoekende of student ontvangt dan een mail met de uitnodiging of afwijzing. In beide gevallen kan je een reactie toevoegen. Wij raden aan bij een afwijzing te laten weten uit welke overwegingen de beslissing is gemaakt. Deze feedback kan de sollicitant meenemen naar een volgende sollicitatie.

Kan ik een uitnodiging ook nog aanpassen?

Nee, als de uitnodiging eenmaal verstuurd is kan je hier niets meer in aanpassen.

Ontvang ik een bericht als er iemand gesolliciteerd heeft?

Ja! Er wordt een e-mail gestuurd naar het e-mailadres waarmee je bent geregistreerd bij TalentZ. Vanuit die e-mail kun je de ontvangen sollicitatie meteen openen.

Hoe kan ik een vacature verwijderen?

Om een vacature te verwijderen dien je deze eerst te archiveren. Om dit te doen druk je in het vacatureoverzicht op de gewenste vacature en klik je op ‘vacature bewerken’. Er verschijnt dan ook een knop met ‘Vacature archiveren’ De vacature is dan niet meer te vinden voor werkzoekenden en studenten, maar kan dan op een later moment wel weer worden heropend. Mag de vacature definitief verwijderd worden? Zoek dan diezelfde vacature op in de lijst met gearchiveerde vacatures en druk op de vacature. Als je nu drukt op ‘vacature bewerken’ zie je een knop waar staat ‘definitief verwijderen.’ De vacature wordt dan verwijderd en je kunt deze niet meer heropenen.

Kan ik ook werkzoekenden of studenten uitnodigen die niet hebben gesolliciteerd?

Ja, je kan ook zelf op zoek naar matches. Als je in het vacatureoverzicht drukt op de vacature waar je iemand voor wil zoeken vind je een knop met ‘Matches zoeken.’ Daar hebben we een lijst verzameld van gebruikers van TalentZ die vaardigheden en competenties hebben die overeen komen met waar jij naar zoekt. Meer weten over iemand of interesse tonen voor een eventueel sollicitatiegesprek? Druk dan op ‘Profiel bekijken.’ Hier kan je er ook voor kiezen iemand niet meer te tonen in de resultaten. De persoon zal dan nooit meer naar voren komen in de lijst.

Anoniem solliciteren

Hoe werkt anoniem solliciteren?

  1. Als je nog geen account hebt, maak je deze aan. Bij het aanmaken van je account vragen we om je persoonsgegevens en een profielfoto, maar bij het anoniem solliciteren krijgt de werkgever deze informatie niet te zien. We raden aan om je werkervaring, competenties en vaardigheden zo uitgebreid mogelijk in te vullen, omdat werkgevers je nu alleen op deze punten kunnen beoordelen.
  2. Account aangemaakt? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een vacature die bij je past. Ook als je anoniem wil solliciteren matchen wij je aan de beste vacature. Anonieme vacatures zijn te herkennen aan het anoniem solliciteren label in de vacature en de anonieme ster.
  3. Zodra je een vacature hebt gevonden kan je gemakkelijk solliciteren. Als je anoniem solliciteert krijgt de werkgever alleen je talenten, werkervaring en opleiding te zien, en word je op basis van wat je kan beoordeeld. Zo zorgen we dat iedere sollicitant een eerlijke kans krijgt!

Welke gegevens krijgt het bedrijf waar ik solliciteer te zien?

Het bedrijf waar je solliciteert krijgt alleen je talenten (vaardigheden en competenties), werkervaring en opleiding te zien.

Waarom kan ik niet op elke vacature anoniem solliciteren?

Per vacature mag het bedrijf zelf bepalen of er anoniem gesolliciteerd mag worden. Vacatures waarop anoniem gesolliciteerd mag worden herken je aan het anoniem solliciteren label in de vacature en de anonieme ster.

Welke voordelen heeft anoniem solliciteren?

Veel mensen in Nederland ervaren dat het voor hen moeilijk is uitgenodigd te worden voor een gesprek vanwege persoonlijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd of naam. Met anonieme sollicitaties geven wij bedrijven de mogelijkheid sollicitanten uit te nodigen op basis van talent. Dit is uiteraard interessant voor iedereen die alleen op talenten wil worden beoordeeld. De focus ligt dus op wat je kan, en niet op wat je bent. Dit maakt het sollicitatieproces eerlijker.

Waarom moet ik bij het aanmaken van een account toch mijn persoonsgegevens invullen en een profielfoto toevoegen?

Op TalentZ maak je een regulier account aan. Dit kan je ook doen door in te loggen met LinkedIn. Hier vul je al je gegevens in. Als je anoniem gaat solliciteren zien bedrijven alleen je talenten, werkervaring en opleiding. Zij hebben geen toegang tot je volledige profiel en krijgen je persoonlijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd, naam of profielfoto niet te zien.

Neemt een bedrijf mij ook anoniem aan?

Nee. In de eerste fase van het sollicitatieproces zien bedrijven enkel je talenten, opleiding en werkervaring. Ze kiezen uit alle anonieme sollicitanten een kandidaat die zij het beste bij het bedrijf vinden passen en nodigen deze kandidaat uit op gesprek. Tijdens het gesprek ontmoet het bedrijf jou voor het eerst en krijg je een eerlijke kans om jezelf te laten zien aan het bedrijf.